Reorganizare judiciara-alternativa la criza
Prin intrarea în procedura de insolvenţă, debitorul se află sub protecţie juridică faţă de creditori (Legea nr. 85/2006, modificată). În lupta sa cu problemele apărute (multe cauzate de criză şi insuficienţa mijloacelor băneşti necesare), este ajutat de profesioniştii în insolvenţă, pentru a găsi soluţii viabile potrivit scopului urmărit.
Societatea noastra colaboreaza in mod direct cu CABINET INDIVIDUAL DE INSOLVENTA-CISMARU ELENA
Starea de insolventa trebuie abordata in noul context juridic ca o etapa din viata unui agent economic in faza de declin, dar care nu conduce inevitabil la sfarsitul acestuia, legiuitorul oferindu-i posibilitatea agentului economic aflat in insolventa reorganizarea judiciara.
Insolvenţa este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin insuficienţa fondurilor băneşti disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide şi exigibile:
a)insolvenţa este prezumată ca fiind vădita, atunci cand debitorul, după 90 de zile de la scadenţă, nu a plătit datoria sa faţă de unul sau mai mulţi creditori;
b) insolvenţa este iminentă atunci când se dovedeşte că debitorul nu va putea plăti, la scadenţă, datoriile exigibile angajate, cu fondurile băneşti disponibile la data scadenţei.
Judecătorul sindic numeşte, la cererea debitorului, un administrator judiciar.
Avantaje:
Deschiderea procedurii are următoarele efecte:
1. De la data deschiderii procedurii se suspendă de drept toate acţiunile judiciare sau măsurile de executare silităpentru realizarea creanţelor asupra debitorului sau bunurilor sale (ex. popriri pe conturile societăţii), cu excepţia căilor de atac declanşate de debitor.
2. Nici o dobandă, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuială, numite generic accesorii, nu vor putea fi adaugate creanţelor născute anterior datei deschiderii procedurii.
3. Toate actiunile introduse de administratorul judiciar sau de lichidator in aplicarea dispozitiilor prezentei legi, inclusiv pentru recuperarea creantelor, sunt scutite de taxe de timbru.
Operaţiunile efectuate de către practicienii în insolvenţă prin Buletinul procedurilor de insolvenţă sau la oficiile registrului comerţului sunt scutite de taxe (art. 77 alin. 1, 2).
4. De la data deschiderii procedurii, se vor utiliza măsurile de simplificare (taxareinversă), care sunt stipulate în Legea 571/2003, art. 160 alin. 2 lit. b - nu se încasează şi nu se plăteşte T.V.A. la facturile primite şi emise (valabil pana la 31.12.2009).
5. Orice furnizor de servicii - electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice sau altele asemenea - nu are dreptul, in perioada de observatie si in perioada de reorganizare, sa schimbe, sa refuze ori sa intrerupa temporar un astfel de serviciu catre debitor sau catre averea debitorului, in cazul in care acesta are calitatea de consumator captiv, potrivit legii.
6. Pe parcursul perioadei de observaţie, cu acordul contractanţilor, administratorul judiciar va putea să modifice clauzele contractelor de credit, astfel încât acestea să asigure echivalenţa viitoarelor prestaţii (art. 86 alin. 3).
Într-un contract prevăzând plăţi periodice din partea debitorului, menţinerea contractului nu îl va obliga pe administratorul judiciar/lichidator să facă plăţi restante pentru perioadele anterioare deschiderii procedurii. Pentru astfel de plăţi poate fi formulată declaraţie de creanţă împotriva debitorului (art. 86 alin. 6, 7).
7. Prin derogare de la prevederile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, după data deschiderii procedurii, desfacerea contractelor individuale de muncă ale personalului debitoarei se va face de urgenţă de către administratorul judiciar/lichidator, fără a fi necesară parcurgerea procedurii de concediere colectivă. Administratorul judiciar/lichidatorul va acorda personalului concediat doar preavizul de 15 zile lucrătoare.
8. Datoriile se reeşalonează pe un termen de 3 ani, socotiţi de la data confirmării, cu posibilitatea prelungirii de 1 an (art. 95 alin. 4).
Planul de reorganizare poate prevedea vânzarea parţială sau totală a bunurilor societăţii.
Contractele în derulare se consideră menţinute la data deschiderii procedurii. Orice clauze contractuale de desfiinţare a contractelor în derulare pentru motivul deschiderii procedurii sunt nule (art. 86 alin. 1).
Prin negocieri cu creditoriii, se pot obţine diminuări ale creanţelor (debite şi accesorii), conform prevederilor art. 3 pct. 21.
Deschiderea procedurii de insolventa nu afecteaza dreptul unui creditor de a invoca compensarea creantei sale cu cea a debitorului asupra sa, atunci cand conditiile prevazute de lege in materie de compensare legala sunt indeplinite la data deschiderii procedurii (art. 52).
9. Administratorul special este reprezentantul desemnat de adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor debitorului, persoană juridică, împuternicită să efectueze în numele şi pe seama acestuia, actele de administrare necesare în perioadele de procedură când debitorului i se permite să-şi administreze activitatea (…).
10. Acţionarii sau asociaţii pot înstrăina acţiunile/părţile sociale deţinute la o societate află în reorganizare. A fost abrogat articolul care prevedea faptul că, după ce s-a dispus deschiderea procedurii potrivit art. 33, este interzis administratorilor debitorilor, persoane juridice, sub sanctiunea nulitatii, sa instraineze, fara acordul judecatorului-sindic, actiunile ori partile lor sociale sau de interes detinute de debitorul care face obiectul acestei proceduri.
11. Cu conditia confirmarii de catre judecatorul-sindic, administratorul judiciar are atribuţia de incheiere de tranzactii, descarcare de datorii, descarcare a fidejusorilor, renuntare la garantii reale.
Dezavantaje:
1. Reticenţa băncilor în ceea ce priveşte finanţările ulterioare: noi credite, noi linii de creditare, prelungirea liniei de creditare.
2. În condiţiile în care, nu este respectat conditiile de plata catre creditori conform planului de reorganizare, există posibilitatea de intrare în faliment.
3. Desfăşurarea activităţii sub supravegherea unui administrator judiciar;
4. Posibilitatea ca partenerii de afaceri să înţeleagă greşit termenul de reorganizare a societăţii.
5.Dependenţa de decizia finală a instantei de judecata
6.Procedură îndelungată si greoaie
7.Costuri ridicate
8.Modificari legislative
9. Risc reputaţional pentru debitor
Ca instrument prin care se realizeaza reorganizarea, planul de reorganizare trebuie sa fie concret, detaliat si poate sa prevada atat redresarea activitatii debitorului, cat si lichidarea unor bunuri din averea acestuia in vederea achitarii tuturor creantelor si revenirii in mediul de afaceri sau o combinatie a celor doua.
Un plan de reorganizare intocmit cu respectarea tuturor cerintelor legii si bine fundamentat din punct de vedere economic poate sa ofere debitorului posibilitate salvarii de la faliment si mentinerii pe piata.
Planul de reorganizare este partea cea mai importanta din cadrul procedurii reorganizarii judiciare, iar persoanele care il pot propune trebuie sa aiba in vedere la elaborarea planului o serie de elemente dintre care: informatii despre debitor, evaluarea patrimoniului, sursele de finantare, previziunea sitatiilor financiare ale societatii debitoare etc.
Un plan de reorganizare eficient si obiectiv poate conduce la salvarea afacerii d-voastra.
Echipa noastra formata din economisti si juristi cu experienta va poate ajuta la elaborarea unui plan de reorganizare adaptat nevoilor d-voastra.Va putem consilia la eleborarea unui plan de redresare a activitatii si in cazul in care nu sunteti in procedura reorganizarii judiciare si doriti o restructurare a activitatii.